Dostavba D4 má začít už na jaře

Sen o dostavbě tzv. strakonické dálnice D4 se po více jak třiceti letech plánování a menších realizovaných staveb u Písku a v Dubenci postupně stává skutečností. Vláda v pondělí 4. ledna schválila návrh koncesionářské smlouvy k výstavbě a provozu formou pilotního projektu PPP. Dostavba se bude týkat 32 kilometrového úseku.
Systém PPP znamená partnerství státního a soukromého sektoru, kdy samotná stavba bude financována ze strany soukromého investora, který zároveň bude komunikaci po její dostavbě určitý čas provozovat. Po uplynutí této doby se dálnice vrátí do provozování státu. Konsorcium může po dobu provozování dálnice počítat s finančním ziskem jak ze státních splátek za stavbu, tak i z jejího dočasného provozu. Jedná se v oblasti PPP v ČR i o určitý průlom, neboť v minulosti žádné dálniční projekty u nás formou PPP nebyly realizovány.
Vítězem tendru na výstavbu a následné provozování části D4 formou PPP se stalo francouzské konsorcium DIVia, které tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun, což bylo o necelé dvě miliardy méně než konkurenční nabídka sdružení Via 4. Vítězné konsorcium by mělo postavit 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými 16 kilometry. Stavebně a projekčně bude projekt realizovat stavební společnost Eurovia. Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie.
Návrh nyní bude projednávat ještě Poslanecká sněmovna, a pokud ho schválí, bude dohoda s vítězným konsorciem definitivně podepsána. Stavba by měla fakticky začít už na přelomu března a dubna. „Pokud to projde Sněmovnou, tak můžeme začít stavět. Vše je připraveno, pozemky jsou vykoupeny. Do dvou let bude hotovo a dalších 25 let budeme konsorciu splácet,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.
Tato stavba se stane velkým přínosem pro občany Jihočeského kraje a to jak po stránce zkvalitnění a zkrácení časového dojezdu do hlavního města, tak i z hlediska migrace v rámci jihočeského kraje. Pozitivně tím bude dotčeno i naše město Milevsko, mimo jiné i v souvislosti s připravovanou výstavbou průmyslové zóny, která se tak z hlediska logistiky může stát pro potencionální investory zase o něco zajímavější lokalitou.

Martin Kupec, radní města
Milevska, člen Dopravního
výboru Jihočeského kraje

6. 1. 2021