Martin Kupec: Investiční tempo v Milevsku je třeba udržet

MILEVSKO – Brzy to budou tři roky od posledních komunálních voleb a vedení města vstoupí do posledního roku své vlády, který už bývá ovlivněn předvolebně. To může mít dopad i na strukturu a výši investic v posledním roce zbývajícím do voleb. Jaké nové investice tedy budou mít prioritu a kolik jich bude? „Na to jsou ve městě v zásadě dva úhly pohledu,“ říká Martin Kupec (ANO 2011), radní města pro investice, člen dopravního výboru kraje a aktuálně také kandidát do Poslanecké sněmovny za Jihočeský kraj.


Jaké dva úhly pohledu na investice města máte na mysli?
Hodnotím to tak, že na investice ve vedení města jsou v zásadě dva úhly pohledu, a to zejména z hlediska jejich rychlosti a intenzity. Jsou názory, které říkají – s investicemi opatrně, raději počkat a pořád tahle skupina hodnotí peníze na účtu města. A pak je druhá skupina, ke které se jednoznačně hlásím i já, která tvrdí, že je třeba co nejvíce investovat, realizovat co nejvíce projektů, maximálně využívat dotace. Připomínám, že evropské dotace tady nebudou navždy a speciálně bez nich to pak bude mnohem těžší. A ta doba se blíží. Na vývoji schvalování investic v tomto i v minulém volebním období je dobře vidět, kdy byla prosazena první koncepce přístupu a kdy druhá.


A ty priority?
Ano, s tím souvisí také priority investic. Jsou tu investice na obnovu a na údržbu majetku a pak jsou strategické investice. V té první kategorii je pro mě hodně důležitá infrastrukturní obnova, tedy nové chodníky, parkoviště, fungující osvětlení atd. Ve strategických investicích sleduji dva cíle: jednak co nejširší využitelnost pro město a jeho občany a pak míru rozvojovosti investic, tedy jak tyto investice pomohou městu například v rozvoji zaměstnanosti anebo udržení obyvatel ve městě.


Jak tedy hodnotíte uplynulé tři roky?
I přes již zmíněné jsem spokojen. V koalici to většinu času fungovalo. Podařilo se nám prosadit podstatnou část investic z našeho volebního programu ANO pro Milevsko 2018. Nechci je zde všechny nyní vyjmenovávat, ale vlajkovou lodí pro letošní rok bylo jednoznačně zahájení
výstavby Průmyslového parku po 15 letech různých příprav. Také byla zahájena dostavba domova pro seniory, na které byla většinová shoda. Pro předchozí rok 2020 byla zase prioritou výstavba nových parkovišť v Komenského ulici, z nichž se mi podařilo prosadit zatím jen to první. Za ty další, zejména o to u 2. základní školy, dál bojuji a jsem v tomto urputný. Ve spolupráci s odborem investic po prázdninách předložím projekt znovu ke schválení do rady i do zastupitelstva k realizaci v roce 2022 a věřím, že pro to získám většinovou podporu.


Probíhá stavba Průmyslového parku podle plánu?
V současné době to již jde podle plánu, ale bylo tam zdržení kvůli neplánovaným přeložkám špatně zakresleného potrubí a sítím. Teď to probíhá ve dvou úrovních. První je samotná stavba, kdy stavební firma pracuje na zemních a terénních úpravách nezbytných pro výstavbu infrastruktury. Druhá rovina se odehrává nyní na ministerstvu průmyslu a obchodu, které posuzuje ve smyslu dotačních podmínek a spolupráce vhodnost přihlášených subjektů, které tam chtějí stavět. Máme převis zájemců, seznam nakonec čítá zhruba desítku subjektů a doporučení a stanovisko ministerstva průmyslu a obchodu bude nezbytné pro rozhodování města o tom, kdo nakonec do Průmyslového parku půjde a kdo ne. Jinak na četné dotazy znovu opakuji, že budu doporučovat při rozhodování, aby byl vybrán mix místních firem a nějakého nového mimoměstského uchazeče a také budu trvat na podmínce rozvoje zaměstnanosti a zřízení nových pracovních míst, což v našich podmínkách asi nejlépe zajistí výroba a výrobní společnosti, které mají navíc ve městě a v blízkém okolí dobrou tradici. Zároveň bych byl rád i za diverzifikaci, tj. zastoupení více různých firem v parku. Podle pravidel ministerstva mají nyní možnost se v areálu umístit i typově některé společnosti nevýrobního charakteru, poskytující služby, ale jak říkám, prioritou bude pro mě osobně nová zaměstnanost.


Jak to vypadá se schvalováním státní dotace na nový přestupní terminál u vlakového nádraží?
V návaznosti na nedávné informace k přípravě tohoto projektu s názvem Rekonstrukce železniční stanice Milevsko neboli tzv. přestupního terminálu, je stav věci mírně optimistický. Průběžně komunikuji se zástupci Správy železnic, která má za stát tuto akci na starosti, a teď je tento záměr, sice s určitým časovým posunem, ale už zařazen na program schvalování Centrální komise na ministerstvu dopravy na přelom srpna a září. Projekt má za cíl zcela změnit lokalitu kolem stávajícího vlakového nádraží. Ve spolupráci s městem má dojít k vybudování přestupního terminálu veřejné dopravy v prostoru železní stanice Milevsko a vytvoření podmínek pro zajištění přestupních vazeb mezi regionální autobusovou dopravou, městskou hromadnou dopravou a drážní dopravou. V návaznosti na to by se řešila i problematika dosavadního autobusového nádraží v centru města, které je na dnešní poměry předimenzované. Nové řešení tohoto prostoru měly ve volebním programu snad všechny strany a hnutí působící v našem městě a mě osobně tento stav a zatím nesplněný slib velmi trápí. Také proto se v této záležitosti tak angažuji.


Co se podle vás v tomto volebním období nepovedlo nebo nestihlo zahájit?
Dluh cítím v oblasti rozvoje bydlení, konkrétně individuální výstavby a tím podpory zejména mladých rodin. Když jsme před více jak třemi lety připravovali náš volební program ANO pro Milevsko, tak jsme si tento dluh uvědomovali, ale dali jsme přednost slibu dotáhnout do realizace Průmyslový park. A to jsme také splnili. Za prioritu příštího volebního období považuji řešit možnosti výstavby rodinných domů v našem městě. A to také splníme. Volební slib je pro nás závazný, tím se lišíme od některých tradičních stran, které slibují různé věci roky a pak to nikdo ani nevyhodnocuje.

Milevské noviny 34/2021

29. 8. 2021